زنبور عسل استثنايی ترين موجود عالم


 

زمانی به خصوصیات منحصر به فرد زنبور عسل پی می بریم که آن را با موجودات دیگر مقایسه کنیم ، زندگی و بقای هر موجود با مرگ موجود یا موجودات دیگر همراه است ، تنها موجودي در میان خیل عظیم مخلوقات خداوند متعال که تغذیه اش نه تنها کوچکترین نقصی در هیچ موجودی به وجود نمیآ ورد بلکه حیات جدیدی به هزاران موجود می بخشد این مخلـوق بی نظـیر« زنبور عسل» می باشد.
زندگی همه موجودات عالم در کوشش و جستجو برای به دست آوردن غــــــذا Searching efi iciency و استراحت Handing time خلاصه می شود. در همه موجودات عالم زمان استراحت بسیار طولانی تر از زمان کار و تلاش است ولی در زنبور عسل زمان کار و تلاش خیلی طولانی تر از زمان استراحت است .هزاران بار  دیده ایم کــه پرندگان ، چرندگان ، درندگان ،  ساعت ها و بلکه روزها در گوشه ای از این خاك پهناور به استراحت مشغولند ، اما استراحت زنبور عسل بسیار کوتاه است ، چرا که هزاران موجود
منتظرش هستند تا نیاز گرده افشانی آن ها را تأمین کند و 8 فرآورده با ارزش خود را تقدیمشان نماید.همه موجودات عالم در هنگام خطر فرار را بر قرار ترجیح  میدهند ؛ ولی زنبور عسل به هنگام خطرکوچکترین ترس و  واهمه ای به خود راه  نمیدهد و جان خود را برای دوام و بقای کندوي خود فدا می کند، به عبارت دیگر نوع پرستی Altruism در زنبور عسل بالااست.
همه موجودات عالم کوچکترین مقاومتی در مقابل گرسنگی ندارند اما این موضوع در مورد زنبور عسل صدق نمی کند، اگـر در داخل کنـدو ذخیره عسـل و گرده را به حداقل برسانیم ملاحظه می کنیم که زنبورها یکی پس از دیگری تلف می شوند تا غذای اندك موجـود در کندو برای زنبورهــای کارگر که غذای ملکه Royal jelly را تأمین می کنند باقی بماند ، این در حالی است که در صورت کمبود غذا موجودات دیگر با یك دیگر درگیر می شوند در بعضی از موجودات درصورت کمبود غذا موجود نر از نوزادان خود تغذیه می کند.
زنبـور عســـل عـــالی ترین مظـــهر زنـــدگی اجتمــاعی Highly Eusocial Bee را به نمایش می گذارد، زنبورها براساس سن ، تمام وظایف داخل و خارج 9کندو را انجام می دهند و وظایف مختلف از جمله تمیز کردن کندو ، غذا دادن لاروهـا ، نرها ، ملکه ، مبارزه با آفات و بیماری ها و دشمنان کندو ، ساخت عسل ، ترشح موم و  ده ها کار دیگر را همه زنبورهای کارگر به نوبت انجام  میدهند که این تقسیم کار و نظم در هیچ موجود دیگر یافت  نميشود. در زندگی اجتماعی ما  انسـانهـا هرکس شغل خاصی دارد در حالی که همه زنبورهای کارگر به نوبت همه وظایف محوله را که برای دوام و بقای کنــدو لازم است انجام می دهند.
 راه و روش و زندگی زنبور عسل از همه موجودات عالم ممتاز و متمایز است و به یقین زنبور عسل یکی از معجزات و معماهـای خلقت است. انسان از گرده افشانی زنبور عسل و فرآورده های با ارزش آن استفاده کرده است ، تکامل زنبورهای گرده افشان را بررسی نموده است ولی آن طور که لازم است در زندگی اسرارآمیززنبور عسل تفکر نکرده است.

منبع : دو فصلنامه علمی- ترویجی/ شماره اول، تابستان 1388 - عباس میرآب زاده